Tuesday, August 31, 2010

Sedikit Coretan


Suatu kisah di IPG Kampus Ipoh..

Alhamdulillah, ramai daripada sahabatku join biro agama. Rasa gembira sangat. Mungkin akan memudahkan diri ini dalam perjuangan Islam sebab semua orang cinta dan mahu akan Islam. Bersemangat betul rasanya. Semua yang datang menutup aurat memenuhi pada pandangan seorang muqarrabin. Happy jer. Harap semua mempunyai matlamat yang sama iaitu menyemarakkan Islam dibumi IPG Ipoh dan TAK LEBIH DARI ITU. Buat sahabat dai'e sekalian harapan dari lubuk hati ini adalah untuk sama-sama berjuang merealisaikan matlamat yang satu, iaitu BIAH SOLEHAH.
Seorang sahabat bertanya padaku sewaktu mendengar kuliah dari Tuan Guru Menteri Besar Kelantan di Medan Ilmu:
"Apa sebab anta masuk Biro Agama" soalan itu tidak dijawab olehku memandangkan dirinya lebih siqah. "em..ntah la. Semuanya dah berubah, kat sekolah dulu anta ada. Sekarang ni ana kena pikul beban tu.."

Sebenarnya beban sebagai dai'e itu perlu dirasakan oleh setiap warga yang beragama Islam. Dakwah itu wajib. Tetapi adakah kita sedar bahawa kita ini beragama ISLAM.? Persoalan itu perlu ditanya dan dijawab oleh kita sendiri. Adakah wajib perlaksanaan itu ditolak atas sebab perlaksanaannya dibuat oleh manusia yang kita tidak sukai? Ataupu kita merasakan diri kita terpaksa menolaknya sebab pembaharuan tersebut dilaksanakan tanpa sebarang calitan pada nama kita?

Kita petah berbicara soal agama tapi adakah kita melaksanakannya? Kat surau nampak baik, perfect menutup aurat, lembut pada tutur kata dan taat pada perlaksanaan ISLAM dalam pelbagai aspek hidup. Tapi hanya kat SURAU. Luar surau, aurat dah tak endah dan segala macam lagi entah kemana. Inilah golongan yang memisahkan agama dari kehidupan. Tiba waktu untuk saudara seagamanya aplikasikan keatas sosial hidup, mereka dilihat aneh, ganjil,pelik dan ingin menyusahkan. Ayat mula-mula keluar adalah "ALAH...TAK PAYAH SUSAH-SUSAH LAA..BUAT BIASA JER.." Samatelah dengan diri saya. Tafsirkanlah pada diri sendiri.



tiada pilihan ketiga

0 comments:

Post a Comment